Projekt modernizacji autostrady Hatirjheel-Amulia-Demra w czteropasmową drogę ekspresową w końcu posuwa się naprzód. Planowana droga przelotowa będzie działać jako alternatywna brama do centrum Dhaki od strony Chattogramu i Sylhet, a także pomoże zmniejszyć zatory drogowe.
Dhaka jest połączona z dwoma głównymi miastami, Chattogram i Sylhet, dwiema autostradami krajowymi, Dhaka-Chattogram i Dhaka-Sylhet. Jednak punkty wjazdu i wyjazdu z tych dwóch najbardziej ruchliwych autostrad znajdują się w stołecznej dzielnicy Jatrabari.
Pojazdy, po wjechaniu do Dhaki przez autostrady, obciążają drogi lokalne i często tworzą poważne korki w południowej części miasta. Nowy projekt może rozwiązać ten problem.
Aby zrealizować projekt w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego (PPP), Departament Dróg i Autostrad (RHD) podpisze umowę z chińskim konsorcjum w najbliższą niedzielę (9.01.2022).
Po podpisaniu umowy, konsorcjum otrzyma dziewięć miesięcy na rozpoczęcie fizycznej pracy. W tym czasie, władze projektu będą musiały przekazać ziemię, a konsorcjum będzie musiało zarządzać funduszami.
Po rozpoczęciu prac oczekuje się, że budowa drogi ekspresowej o kontrolowanym dostępie zajmie cztery lata. Droga ekspresowa będzie połączona z obszarem Simrail na autostradzie Dhaka-Chattogram, gdzie zostanie zbudowany wielowarstwowy wiadukt, aby utrzymać ruch na autostradzie bez zakłóceń.
Konsorcjum China Communications Company Ltd i China Road and Bridge Corporation zainwestuje 21 miliardów taka, a rząd 12 miliardów taka (odpowiednio 977 mln zł i 558 mln zł).
Gdy droga ekspresowa zostanie otwarta do użytku, obecny odcinek trasy z Hatirjheel do Demra zostanie zmniejszony do 13 km, a jego przebycie zajmie tylko około 10 minut (zamiast około godziny). Za korzystanie z drogi trzeba będzie jednak uiścić opłatę.
Obecnie w Dhace i przyległych obszarach budowane są dwie kolejne drogi ekspresowe.
Żródło: thedailystar.net.
Fotografia: pixabay.com (real-napster)